Stap 1: Merkkarakter

Een gelukkig nieuw marketing jaar!

Het lijkt misschien een beetje vroeg voor een nieuwjaarswens, maar het einde van het jaar komt snel dichterbij. Een periode waarin veel bedrijven de strategie voor het komende jaar bepalen. Neem ook een moment om u te onttrekken uit de waan van alledag en tijd voor uw marketingcommunicatie van 2016 te maken.

Het vinden en binden van (potentiële) klanten?
Dat is uw marketing uitdaging voor 2016! Om (potentiële) klanten te vinden en binden dient u uw doelgroep aan te spreken en dat begint als allereerste bij uw merkkarakter.

Aansprekende merken hebben net als mensen een karakter: hoe eenduidiger het karakter, hoe aansprekender en hoe sneller u er een klik mee heeft. Een goede en handige manier om een eenduidig merkkarakter neer te zetten is door gebruik te maken van archetypen.

Of

Succesvolle merken zijn aansprekend voor hun (potentiële) klanten omdat ze gebaseerd zijn op één bepaald archetype, wat de unieke karaktereigenschappen van het merk omvat. Het mooie van archetypen is dat iedereen er onbewust al mee bekend is en dat iedereen door alle archetypes kan worden aangetrokken.

Archetypen zijn ontdekt door psycholoog Carl Jung. Hij beschrijft 12 universele rollen, die in ieders onderbewuste zitten, van waaruit menselijke karakters ontstaan. Dit maakt dat mensen door alle archetypen aangetrokken kunnen worden. Door uw merk op één archetype te positioneren versterkt u de herkenbaarheid van uw merk. Uw (potentiële) klanten zijn er immers onbewust al bekend mee.

Om de archetypen voor u visueel te maken laat ik u hieronder een overzicht van alle karakters zien aan de hand van automerken.

Archetypering

Binnenkort leest u hier meer over het vinden en binden van potentiële klanten. Wilt u nu alvast meer weten? Nodig me dan uit voor een vrijblijvende kennismaking.

Recent Posts
Archetypen