Archetypen en merkkarakter

In mijn vorige blogbericht kwamen archetypen ter sprake. Om te laten zien hoe archetypen je kunnen helpen leg ik je dat aan de hand van het succesvolle merk Nike uit. Ik laat je zien hoe dat duidelijk gebaseerd is op één archetype: De Held.

Voor het grote succes
Terwijl concurrenten als Reebok op de grootste rage van die tijd insprongen: fitnessende vrouwen, leverde Nike nog alleen schoenen voor renbaanatleten (mannen). Ze kwamen tot de conclusie dat ze ook breder dienden te gaan en alle sporters aan dienden te spreken. Ze realiseerden zich ook dat ze moesten stoppen met over zichzelf te praten. Zoals ze bijvoorbeeld in deze commercial deden.

Het Amerikaanse reclamebureau Wieden + Kennedy bedacht de brand strategie die uitgaat van het archetype Held.

Ze hebben daarbij heel slim het klassieke Held-archetype aangepast door de externe vijand te vervangen door een interne vijand die iedereen kent: ‘luiheid’. Deze brand strategie werkt omdat luiheid een universele vijand is die we allemaal kunnen haten. Iedereen weet hoe we met luiheid worstelen. Het begint elke morgen als de wekker afgaat.

Het mooie is dat Nike niet zichzelf, maar klanten de Held maakt. Nike inspireert, motiveert en helpt ze de strijd met zichzelf aan te gaan. Zo worden ze de held van hun eigen verhaal.

De essentie van ‘De Held’ ligt in het offer wat gebracht dient te worden om het doel van de transformatie te bereiken.

Hier 1 van de 8 eerste commercials waarmee deze nieuwe weg ingeslagen werd.

Opmerkelijke inspiratie
De pay-off/slogan: ‘Just do it’ heeft in feite niks met sport te maken. Het is een mentaliteit. De slogan is geinspireerd door de uitspraak ‘Let’s do it’ van moordenaar Gary Gilmore. It’s just a sense of taking on your life, taking it head on, whatever is coming. Aldus de bedenker Dan Wieden.

Binnenkort leest je hier meer over het vinden en binden van potentiële klanten. Wil je nu alvast meer weten? Nodig me dan uit voor een vrijblijvende kennismaking.

Recent Posts